Domov sladký domov? Změna trvalého bydliště na úřadě bez stresu.

Změna Trvalého Bydliště Na Úřad

Doklady s sebou

Při žádosti o změnu trvalého bydliště na úřadě je nezbytné předložit příslušné doklady. Bez správné dokumentace vám úředníci nebudou moci vyhovět. Nezapomeňte si s sebou vzít platný občanský průkaz, případně cestovní pas, pokud jste cizinec. Dále budete potřebovat doklad, který opravňuje k užívání bytu nebo domu na adrese, kam se chcete přihlásit. Může se jednat o výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouvu, nebo čestné prohlášení majitele nemovitosti o souhlasu s vaším přihlášením. Pokud měníte trvalé bydliště v rámci jednoho objektu, například z bytu číslo 1 do bytu číslo 5, je potřeba doložit i souhlas majitele domu. Formulář žádosti o změnu trvalého bydliště obdržíte přímo na úřadě, není tedy nutné si jej stahovat předem. Poplatek za změnu trvalého bydliště se liší v závislosti na obci, obvykle se však pohybuje okolo 100 Kč.

Vyplnění formuláře

Pro úspěšnou změnu trvalého bydliště je nezbytné správně vyplnit příslušný formulář. Ten je k dispozici na webových stránkách Ministerstva vnitra České republiky nebo přímo na úřadě obce s rozšířenou působností. Formulář obsahuje osobní údaje žadatele, jako je jméno, příjmení, datum narození a rodné číslo. Dále je nutné uvést adresu stávajícího a nového trvalého bydliště.

Funkce Osobně na úřadě Online
Dostupnost služby Pouze v úředních hodinách 24/7
Doba vyřízení Až 30 dní Obvykle do 5 dnů
Potřebné doklady Občanský průkaz, doklad o vlastnictví/nájmu nemovitosti Elektronická verze dokladů, datová schránka/elektronický podpis

Nezapomeňte do formuláře uvést i číslo občanského průkazu a datum jeho vydání. Pokud měníte trvalé bydliště i vašim dětem, které nemají vlastní občanský průkaz, uveďte číslo jejich rodného listu. Vlastník nemovitosti, kde budete mít nové trvalé bydliště, musí na formuláři potvrdit svůj souhlas s vaším nastěhováním.

Formulář je nutné podepsat v určeném poli. Pokud se chystáte na úřad s vyplněným formulářem z domova, zkontrolujte si, zda je formulář aktuální. Úřady občas formuláře aktualizují a použití staré verze by vám mohlo zkomplikovat proces změny trvalého bydliště.

Poplatky

Za vyřízení změny trvalého bydliště se na úřadě platí správní poplatek. Jeho výše se liší v závislosti na tom, zda žádáte o změnu trvalého pobytu pro sebe, pro dítě do 15 let nebo pro osobu, která s vámi sdílí společnou domácnost. Poplatek je splatný na místě, a to buď v hotovosti, nebo platební kartou. V případě, že žádáte o změnu trvalého pobytu pro více osob najednou, platí se poplatek za každou osobu zvlášť. Pokud nemáte dostatek finančních prostředků na zaplacení správního poplatku, můžete požádat o jeho prominutí nebo splátkování. Žádost o prominutí nebo splátkování poplatku je nutné podat písemně a doložit ji dokumenty prokazujícími vaši nepříznivou finanční situaci. O prominutí nebo splátkování poplatku rozhoduje úřední osoba.

změna trvalého bydliště na úřad

Nové doklady

Při žádosti o změnu trvalého bydliště na úřadě je nutné předložit tyto doklady:

  • Vyplněný a podepsaný formulář "Přihlašovací lístek k trvalému pobytu" (k dispozici na úřadech a online na webu Ministerstva vnitra)
  • Doklad totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, apod.)
  • Doklad o vlastnickém právu k nemovitosti (výpis z katastru, nájemní smlouva, souhlas vlastníka)

Dále je nutné doložit:

  • Souhlas všech spoluvlastníků (u bytu v osobním vlastnictví)
  • Rodný list a souhlas zákonného zástupce (při hlášení nezletilého dítěte)

Po kontrole dokladů vám úředník vystaví potvrzení o změně trvalého pobytu. Nové údaje se poté automaticky promítnou do registrů.

Děti a změna adresy

Změna trvalého bydliště s sebou nese i nutnost nahlásit tuto změnu za vaše děti. Pokud se stěhujete s nezletilými dětmi, u kterých jste uvedeni jako zákonní zástupci, musíte i za ně provést změnu trvalého bydliště na úřadě. Na úřadě budete potřebovat rodný list dítěte a váš občanský průkaz. Pokud se stěhujete do pronájmu, budete potřebovat i souhlas vlastníka nemovitosti s vaším nastěhováním a s nahlášením trvalého pobytu vašeho dítěte na dané adrese. Formulář žádosti o změnu trvalého pobytu za vaše dítě je možné získat přímo na úřadě nebo online. Nezapomeňte, že změnu trvalého bydliště je nutné nahlásit do 30 dnů od nastěhování. V opačném případě vám hrozí pokuta.

Změna trvalého bydliště na úřadě: Jako byste se snažili přepsat osud propiskou s docházející náplní.

Zdeněk Kropáček

Změna adresy u institucí

Změna trvalého bydliště s sebou nese i nutnost informovat o této skutečnosti různé instituce. Není to nic složitého, ale je potřeba na to myslet a vědět, kam se obrátit. Nejdůležitější je navštívit váš příslušný úřad obce s rozšířenou působností, kde změnu nahlásíte. K tomu budete potřebovat platný doklad totožnosti a doklad o vlastnictví k nemovitosti, do které se stěhujete. Úředníci si vaše údaje ověří a vystaví vám nový občanský průkaz s aktualizovanou adresou. S novým občanským průkazem pak můžete informovat o změně adresy další instituce, jako je banka, pojišťovna, mobilní operátor nebo váš zaměstnavatel. Většinou stačí zaslat kopii nového občanského průkazu emailem nebo poštou. Některé instituce ale mohou vyžadovat i vyplnění formuláře. Je proto vhodné si předem ověřit, jaký postup daná instituce preferuje. Nezapomeňte také nahlásit změnu adresy na České poště, a to nejlépe formou žádosti o přeposílání pošty. Tak budete mít jistotu, že vám žádná důležitá korespondence neunikne.

změna trvalého bydliště na úřad

Publikováno: 30. 09. 2024

Kategorie: domov

Autor: Kvido Novotný

Tagy: změna trvalého bydliště na úřad