Metro E: Kdy se konečně svezeme?

Metro E

Co je metro E

V Praze se momentálně staví nová linka metra, označovaná jako metro D. Metro E, o kterém se v minulosti také diskutovalo, není momentálně ve fázi výstavby ani projektování. Vize metra E se objevila v souvislosti s dlouhodobými plány rozvoje pražského metra. Mělo by se jednat o okružní linku, která by propojila okrajové části Prahy a usnadnila cestování mezi nimi bez nutnosti přestupu v centru. Realizace metra E je však otázkou vzdálené budoucnosti. V současnosti se Praha potýká s finanční náročností výstavby metra D a další rozvoj sítě metra bude záviset na dostupných finančních prostředcích a prioritách města.

Plánovaná trasa metra E

Plánovaná trasa metra E v Praze je v současnosti ve fázi plánování a projektování. Očekává se, že linka E propojí severovýchodní a jihozápadní část Prahy a výrazně tak uleví přetížené dopravě, zejména na lince C. První úsek linky E, označovaný jako úsek E1, by měl vést z Pankráce přes náměstí Bratří Synků, Želivského a Vršovice na Hostivař. Tento úsek by měl být zprovozněn v horizontu 10-15 let. V delším časovém horizontu se počítá s prodloužením linky E na severovýchod do oblasti Vysočan a Letňan. Konkrétní trasa a termíny realizace dalších úseků linky E však zatím nejsou stanoveny a jsou předmětem diskuzí a studií. Stavba metra E je zásadní infrastrukturní projekt, který ovlivní rozvoj Prahy na několik desetiletí dopředu.

"Metro E, to je tep tepoucího srdce Prahy, tepna, která spojí Pankrác s Letňany a usnadní život tisícům lidí."

Bořivoj Svoboda

Stanice metra E

Pražské metro se v blízké budoucnosti rozroste o novou linku – metro E. Tato linka přinese zásadní zlepšení dopravní obslužnosti východní části Prahy a zároveň uleví přetíženým úsekům linky A a C. Metro E propojí Pankrác s Novými Dvory a nabídne rychlé a komfortní spojení s centrem města. Cestující se mohou těšit na moderní soupravy a bezbariérový přístup na všech stanicích. Výstavba metra E je rozdělena do několika etap. V první fázi vznikne úsek z Pankráce na Olšanské hřbitovy. Následně bude linka prodloužena do Strašnic a následně až na Nové Dvory. Zahájení provozu na prvním úseku se předpokládá po roce 2030. Nová linka metra E představuje významnou investici do rozvoje pražské dopravní infrastruktury.

Zahájení výstavby

Zahájení výstavby metra E v Praze je téma, které hýbe celou metropolí. Očekává se, že tato nová linka metra významně ulehčí přetížené dopravě, obzvláště v oblasti Pankráce a náměstí Bratří Synků. Zahájení samotné výstavby je plánováno na rok 2029, nicméně přípravné práce již dávno začaly. Geologický průzkum, projektová dokumentace a majetkoprávní vypořádání, to vše jsou nezbytné kroky, které předcházejí samotnému kopnutí do země. Metro E propojí Pankrác s Dejvicemi a nabídne celkem 9 stanic. Cestující se tak můžou těšit na rychlejší a komfortnější spojení mezi těmito významnými pražskými lokalitami. Dokončení stavby a zprovoznění linky E se předpokládá v roce 2035. Do té doby bude muset pražská veřejnost vyzbrojena trpělivostí, neboť výstavba metra je náročný a zdlouhavý proces.

metro e

Předpokládané dokončení

Stavba metra E v Praze je teprve v počátečních fázích, a proto je těžké s jistotou určit přesné datum dokončení. Zahájení stavby prvního úseku, který povede z Pankráce do stanice Depo Písnice, se plánuje na rok 2029. Tento úsek by měl být dokončen do roku 2033. Další fáze výstavby, zahrnující úsek z Pankráce na Palackého náměstí, bude následovat. Dokončení celého metra E, které propojí letiště Václava Havla s Hosíněmi, se předpokládá nejdříve v roce 2040. Je důležité si uvědomit, že se jedná o předběžné odhady a skutečné termíny se mohou lišit v závislosti na mnoha faktorech, jako jsou například schvalovací procesy, financování nebo archeologické nálezy. Pražský dopravní podnik bude veřejnost průběžně informovat o aktuálním stavu výstavby a případných změnách v harmonogramu. Sledujte proto oficiální webové stránky a média, abyste měli vždy k dispozici nejnovější informace o metru E.

Srovnání Metro E s ostatními linkami metra v Praze
Vlastnost Metro E Metro A Metro B Metro C
Barva linky Fialová Zelená Žlutá Červená
Rok otevření (první úsek) TBD 1978 1974 1974

Kapacita a frekvence

Kapacita a frekvence linek metra jsou klíčové faktory ovlivňující plynulost a efektivitu městské hromadné dopravy. Linka metra E, která je v Praze stále ve fázi plánování, slibuje výrazné zlepšení v obou těchto oblastech. Očekává se, že linka E bude schopna přepravit až 550 000 cestujících denně, čímž se stane páteřní linkou pražského metra. Pro srovnání, nejvytíženější linka C v současnosti přepraví denně přibližně 750 000 cestujících. Vysoká kapacita linky E bude zajištěna moderními soupravami s dostatečnou kapacitou pro cestující a také frekvencí spojů, která by v nejvytíženějších časech měla dosahovat až 2 minut. To znamená, že cestující nebudou muset na spoj dlouho čekat, což přispěje k jejich komfortu a plynulosti dopravy.

metro e

Vliv na dopravu

Stavba metra E v Praze bude mít významný vliv na dopravu v hlavním městě. Očekává se, že metro E uleví přetížené lince C a zkrátí cestovní časy mezi centrem a jihovýchodní částí Prahy. Nová linka metra by měla přinést i zlepšení dopravní obslužnosti pro obyvatele a zaměstnance v místech, kudy povede. Zároveň by měla motivovat k přesednutí z automobilové dopravy na metro, což by vedlo ke snížení dopravních zácp a emisí. Vliv na dopravu se však neprojeví pouze pozitivně. Během výstavby metra E je nutné počítat s dopravními omezeními v okolí stavenišť. Uzavírky a objížďky se dotknou jak individuální, tak i hromadné dopravy. Tyto komplikace jsou však dočasné a po dokončení stavby metra E přinesou jeho benefity dlouhodobé zlepšení dopravní situace v Praze.

Náklady na výstavbu

Celkové náklady na výstavbu metra E v Praze se odhadují na desítky miliard korun. Přesná částka se bude lišit v závislosti na zvolených technologiích, délce trasy a dalších faktorech. Financování projektu bude pravděpodobně kombinovat prostředky z rozpočtu hlavního města Prahy, státního rozpočtu a fondů Evropské unie. Výstavba metra je nákladná záležitost, ale přináší i značné ekonomické a společenské benefity. Zlepšuje dopravní obslužnost, zkracuje cestovní doby a zvyšuje atraktivitu lokality. Očekává se, že metro E přispěje k rozvoji Prahy 3, 5 a 10 a zlepší životní prostředí v metropoli.

Financování projektu

Realizace projektu metra E v Praze je spojena s nemalými finančními náklady. Vzhledem k rozsahu projektu, který zahrnuje výstavbu tunelů, stanic a technologického zázemí, se náklady vyšplhají do řádu desítek miliard korun. Financování projektu je proto komplexní záležitostí a počítá se s kombinací různých zdrojů. Zásadní roli bude hrát státní rozpočet, a to jak prostřednictvím dotací z ministerstev, tak i z fondů Evropské unie. Praha jakožto investor projektu bude financování krýt i z vlastních zdrojů, například z rozpočtu města. V neposlední řadě se počítá i s možností využití úvěrů od bankovních institucí. Přesná skladba financování se bude odvíjet od konečné podoby projektu a aktuální ekonomické situace.

Výhody pro Prahu

Realizace metra E v Praze slibuje řadu významných výhod pro hlavní město. Zásadní je zlepšení dopravní obslužnosti hustě obydlených oblastí, jako jsou Letňany, Vysočany a Štěrboholy. Nová linka metra propojí tato sídliště s centrem města a důležitými dopravními uzly, čímž se zkrátí doba cestování a uleví se přetížené povrchové dopravě. Obyvatelé Prahy 10, kde bude metro E z velké části probíhat, zístkají rychlejší a komfortnější spojení s ostatními částmi metropole. To přispěje k rozvoji této městské části a zvýší atraktivitu bydlení v dané lokalitě. Výstavba metra E bude mít pozitivní dopad i na životní prostředí. Zprovozněním nové linky se očekává snížení emisí z automobilové dopravy a hlukové zátěže, což zlepší ovzduší a celkovou kvalitu života v Praze.

metro e

Kritika a obavy

Stavba metra E v Praze vyvolává řadu kritických hlasů a obav ze strany odborné i laické veřejnosti. Odpůrci projektu poukazují na vysoké finanční náklady, které jsou s výstavbou spojené, a zpochybňují její ekonomickou návratnost. Argumentují tím, že stávající povrchová doprava v daných lokalitách je dostatečná a metro E by nepřineslo očekávaný přínos. Dalším sporným bodem je trasa metra, která podle kritiků nepropojuje nejvíce vytížené oblasti a neřeší efektivně dopravní problémy Prahy. Obavy panují také z možného negativního dopadu výstavby na životní prostředí, a to zejména v souvislosti s hlukem, prachem a vibracemi během stavebních prací. Někteří odborníci zpochybňují i geologické průzkumy, na jejichž základě byla trasa metra E zvolena, a varují před rizikem sesuvů půdy či jiných komplikací. Kritici se shodují, že projekt metra E je příliš ambiciózní a nákladný a že by bylo efektivnější investovat do zkvalitnění a rozšíření stávající dopravní infrastruktury.

Aktuální stav projektu

Stavba metra E v Praze je stále v přípravné fázi. V současnosti probíhá geologický průzkum, který má poskytnout detailní informace o složení podloží. Tyto informace jsou klíčové pro návrh trasy a způsobu výstavby. První úsek linky E, spojující Pankrác s náměstím Bratří Synků, by měl být hotový do roku 2033. Celá linka, která povede až do Vysočan, by pak měla být dokončena do roku 2040. Financování projektu je v řešení, předpokládá se kombinace městských, státních a evropských fondů. Aktuální informace o projektu jsou k dispozici na webových stránkách Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Budoucnost metra E

V současné době se linka metra E nachází ve fázi plánování a příprav. První úsek, který by měl spojit stanice Depo Hostivař a Pankrác, se plánuje zprovoznit po roce 2030. Další fáze výstavby by měla vést přes centrum Prahy až do oblasti Smíchova. Linka E by měla významně ulevit přetížené lince C a propojit hustě obydlené oblasti s centrem města. Výstavba metra je však finančně i časově náročná a neobejde se bez komplikací. Očekávají se náročné geologické práce a komplikace s památkovou ochranou v centru města. Přesný termín dokončení a zprovoznění celé linky E je tak v tuto chvíli nejistý. I přes komplikace a nejistoty je linka E pro Prahu klíčovým projektem, který by měl zlepšit dopravní obslužnost a komfort obyvatel.

metro e

Publikováno: 10. 10. 2024

Kategorie: doprava

Autor: Vlastimil Pokorný

Tagy: metro e