Konec poplatků rozhlas a televize?

Poplatky Rozhlas A Televize

Co jsou to poplatky za rozhlas a televizi

V České republice existuje povinnost platit poplatky za rozhlas a televizi. Týká se to všech, kteří vlastní rozhlasový přijímač nebo televizor, a to bez ohledu na to, zda je skutečně používají, nebo zda sledují programy České televize či Českého rozhlasu. Poplatky jsou určeny k financování veřejnoprávního vysílání, které by mělo být nezávislé na komerčních tlacích a sloužit k informování, vzdělávání a zábavě široké veřejnosti.

Výše poplatků je stanovena zákonem a v současnosti činí 135 Kč měsíčně za televizní přijímač a 45 Kč měsíčně za rozhlasový přijímač.

Poplatky se platí České televizi a Českém rozhlasu, a to buď prostřednictvím SIPO, inkasa, poštovní poukázky nebo online.

Kdo je povinen poplatky platit

Poplatky za rozhlas a televizi, často označované jako koncesionářské poplatky, hradí v České republice každá domácnost, která vlastní televizní nebo rozhlasový přijímač. Nezáleží na tom, zda sledujete vysílání České televize, posloucháte Český rozhlas nebo dáváte přednost jiným programům. Podstatné je, že máte technickou možnost příjem signálu uskutečnit. Povinnost platit poplatky se vztahuje i na ty, kteří sledují televizní vysílání online, například prostřednictvím počítače, tabletu nebo mobilního telefonu. Zákon definuje poplatníka jako fyzickou osobu, která má trvalý pobyt na území České republiky a vlastní rozhlasový nebo televizní přijímač. V případě, že v jednom bytě žije více osob, stačí, aby poplatky hradila pouze jedna z nich.

Výše poplatků a způsob platby

Aktuálně se výše poplatku za rozhlas a televizi řídí zákonem č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích. Za příjemce poplatku se považuje domácnost, která vlastní televizní nebo rozhlasový přijímač. Výše poplatku se liší podle typu přijímače: za televizní přijímač se platí 135 Kč měsíčně, za rozhlasový přijímač 45 Kč měsíčně. Pokud máte doma obojí, celková výše poplatku činí 180 Kč za měsíc. Poplatky je možné hradit několika způsoby. Nejběžnější je platba společnou složenkou, kterou obdržíte na začátku roku. Další možností je platba převodem na účet České televize nebo Českého rozhlasu, případně prostřednictvím SIPO.

Srovnání poplatků za rozhlas a televizi v Evropě
Země Poplatek za rozhlas (Kč/měsíc) Poplatek za televizi (Kč/měsíc) Celkem (Kč/měsíc)
Česká republika 45 135 180
Slovensko 70 - 70
Německo 17,50 € (cca 420 Kč) - 17,50 € (cca 420 Kč)

K čemu slouží vybrané peníze

Poplatky za rozhlas a televizi, často označované jako koncesionářské poplatky, představují pro mnohé kontroverzní téma. Většina z nás je platí automaticky, ale málokdo se skutečně zamýšlí nad tím, kam tyto peníze směřují a k čemu slouží. Hlavním účelem těchto poplatků je financování veřejnoprávních médií, tedy České televize a Českého rozhlasu. Tyto instituce mají za úkol poskytovat objektivní, nezávislé a všestranné informace, rozvíjet českou kulturu a jazyk a nabízet programy pro všechny věkové a zájmové skupiny. Je důležité si uvědomit, že veřejnoprávní média nejsou závislá na příjmech z reklamy, a proto mají větší svobodu v tvorbě programu. Mohou si dovolit investovat do náročných projektů, jako jsou dokumenty, vzdělávací pořady nebo dramata, která by komerční televize nemusela považovat za dostatečně lukrativní. Poplatky za rozhlas a televizi tak zajišťují, abychom měli přístup k nezávislému zdroji informací a kvalitnímu programu bez ohledu na komerční tlaky.

poplatky rozhlas a televize

Veřejnoprávní versus komerční média

V České republice existují dva hlavní modely financování médií: veřejnoprávní a komerční. Veřejnoprávní média, kam patří Česká televize a Český rozhlas, jsou financována primárně z poplatků. Tyto poplatky za rozhlas a televizi hradí každá domácnost a podnikatelský subjekt, který vlastní televizní nebo rozhlasový přijímač. Tento systém má zajistit nezávislost veřejnoprávních médií na politicích a inzerentech a jejich hlavní úlohou je sloužit veřejnosti. Na druhou stranu, komerční média, jako je TV Nova nebo Prima, jsou financována z reklamy. Jejich hlavní cíl je generovat zisk, což může ovlivnit jejich programové schéma a výběr témat. Komerční média se řídí preferencemi diváků a zadavatelů reklamy. Existence obou modelů je důležitá pro pluralitu médií a nabízí tak divákům a posluchačům širší škálu programů a názorů.

Poplatky za rozhlas a televizi jsou jako předplatné na kulturu a informace, které formují naši společnost. Bez nich by se zmenšila pestrost a kvalita programů a hrozilo by, že média budou závislá pouze na reklamě.

Zdeněk Novotný

Kritika poplatkového systému

Poplatkový systém rozhlasových a televizních poplatků v České republice se dlouhodobě setkává s kritikou z různých stran. Odpůrci poplatků argumentují, že se jedná o anachronismus v době, kdy je dostupné široké spektrum bezplatných televizních a rozhlasových kanálů, ať už prostřednictvím pozemního, satelitního nebo internetového vysílání. Kritizována je také výše poplatků, která je vnímána jako neúměrná v porovnání s kvalitou a rozsahem poskytovaných služeb. Mnozí poukazují na to, že Česká televize a Český rozhlas by měly být financovány z daní a státního rozpočtu, podobně jako je tomu u jiných veřejnoprávních institucí. Tím by se podle nich zamezilo administrativní zátěži spojené s výběrem poplatků a zároveň by se zajistila větší transparentnost a efektivita vynakládání finančních prostředků. Často zmiňovaným argumentem je i to, že poplatky zatěžují nízkopříjmové skupiny obyvatelstva, pro které představují nezanedbatelnou finanční zátěž.

poplatky rozhlas a televize

Možnosti změny systému financování

Existuje několik alternativ, jak by se dal systém financování veřejnoprávního média v České republice změnit. Jednou z často diskutovaných možností je zrušení koncesionářských poplatků a přechod na financování přímo ze státního rozpočtu. Tato varianta by znamenala, že by se na provoz rozhlasu a televize skládali všichni daňoví poplatníci, bez ohledu na to, zda média sledují či nikoliv. Zastánci argumentují spravedlivějším rozložením nákladů a menší administrativní zátěží. Odpůrci naopak varují před možným ohrožením nezávislosti médií, která by se tak mohla stát závislými na politické reprezentaci. Další variantou je zachování koncesionářských poplatků, ale s úpravou jejich výše či způsobu vybírání. Například by se mohly platit pouze domácnosti s příjmem nad určitou hranicí, nebo by se poplatky mohly sjednotit s platbou za elektřinu. Cílem těchto návrhů je zjednodušit systém a snížit náklady na jeho administraci. Každá z variant má své klady a zápory a je důležité vést o nich otevřenou diskuzi.

Srovnání s ostatními zeměmi

V České republice patří poplatky za rozhlas a televizi k těm nižším v porovnání s ostatními evropskými zeměmi. Například v sousedním Německu činí tento poplatek v přepočtu zhruba 5 500 Kč ročně, zatímco u nás je to necelých 1 400 Kč. Podobně je tomu i v Rakousku, kde se roční poplatek pohybuje okolo 7 500 Kč. Naopak v některých zemích, jako je například Velká Británie, je systém financování veřejnoprávních médií odlišný a poplatky jsou navázány na vlastnictví televizního přijímače. Výše poplatků v jednotlivých zemích se odvíjí od řady faktorů, jako je například velikost populace, rozsah vysílání veřejnoprávních médií nebo průměrná mzda. V některých zemích jsou navíc poplatky diferencovány, například podle věku plátce nebo typu domácnosti. Je však důležité zmínit, že výše poplatku sama o sobě nevypovídá o kvalitě ani objektivitě vysílání veřejnoprávních médií. Pro posouzení celkového přínosu veřejnoprávních médií je nutné zohlednit i další faktory, jako je například programová nabídka, důvěryhodnost nebo nezávislost na politických a ekonomických tlacích.

poplatky rozhlas a televize

Dopad poplatků na diváky a posluchače

Zavedení a následné zvyšování koncesionářských poplatků za rozhlas a televizi má nezanedbatelný dopad na diváky a posluchače. Pro mnoho lidí, zejména pro seniory, studenty nebo nízkopříjmové skupiny obyvatel, představuje tato povinná platba nemalou zátěž pro rodinný rozpočet. Zavedení možnosti platby v měsíčních splátkách místo jednorázové úhrady sice situaci částečně zlepšilo, přesto se ozývají hlasy volající po zrušení, snížení nebo alespoň zásadní reformě celého systému. Argumentují tím, že v době internetu a streamovacích služeb je existence koncesionářských poplatků anachronismem. Mnoho lidí dnes sleduje televizní a rozhlasové programy online, a to často i bez nutnosti platit jakékoli poplatky. Kritici dále poukazují na netransparentnost nakládání s vybranými prostředky a na fakt, že výše poplatků neodpovídá kvalitě a pestrosti nabízeného programu. Na druhou stranu, zastánci koncesionářských poplatků zdůrazňují jejich důležitost pro financování veřejnoprávních médií, která by se bez nich neobešla. Tvrdí, že tato média plní důležitou roli ve společnosti, a to zejména v oblasti objektivního informování, vzdělávání a kulturní produkce. Debata o budoucnosti koncesionářských poplatků za rozhlas a televizi tak i nadále pokračuje a je pravděpodobné, že se o ní bude diskutovat i v příštích letech.

Budoucnost poplatků za rozhlas a televizi

Otázka budoucnosti koncesionářských poplatků za rozhlas a televizi je v České republice stále aktuálnější. Současný systém, založený na platbě za vlastnictví přijímače, se potýká s rostoucí kritikou. Mnozí argumentují, že je nespravedlivý a zastaralý v době internetového vysílání a streamovacích služeb. Někteří politici navrhují reformu, která by zavedla poplatky hrazené z daní, jiní prosazují úplné zrušení poplatků. Zastánci zachování poplatků zdůrazňují důležitost nezávislého veřejnoprávního média, které by nemělo být závislé na reklamě ani na politické moci. Argumentují, že pouze stabilní financování zaručí kvalitní a objektivní zpravodajství a rozmanitou programovou nabídku. Budoucnost poplatků za rozhlas a televizi tak zůstává nejistá a bude záviset na rozhodnutí politiků a na preferencích veřejnosti.

poplatky rozhlas a televize

Publikováno: 06. 10. 2024

Kategorie: media

Autor: Jakub Procházka

Tagy: poplatky rozhlas a televize