DPP Změny 2024: Co se chystá v pražské MHD?

Dpp Změny 2024

Zdražení jízdného

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chystá od roku 2024 změny v tarifu jízdného. Pro Pražany a pravidelné cestující to bude znamenat zdražení. Zatímco nyní cestující zaplatí za 30minutovou jízdenku 30 Kč, od příštího roku to bude 40 Kč. Zdraží i delší jízdenky. 90minutová vyjde na 50 Kč a celodenní na 130 Kč. DPP zdůvodňuje zdražení rostoucími náklady na energie, pohonné hmoty a mzdy zaměstnanců. Argumentuje také tím, že i přes plánované zdražení bude jízdné v Praze stále patřit k nejlevnějším v porovnání s jinými evropskými metropolemi. Změny se dotknou i předplatních kuponů. Roční kupon zdraží o 475 Kč na 4 190 Kč. Zlevněné jízdné pro studenty a seniory zůstane zachováno. DPP slibuje, že výnosy z dražšího jízdného budou použity na zkvalitnění a modernizaci služeb, jako je nákup nových vozidel, opravy tratí a rozvoj bezbariérových přístupů. Zda a jak se zdražení projeví na chování cestujících a zda se DPP podaří dodržet své sliby, ukáže až čas.

Nové tramvajové linky

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chystá na rok 2024 řadu změn, které se dotknou i tramvajových linek. Cestující se můžou těšit na prodloužení tramvajové linky číslo 1 z Kobylis na zastávku Depo Hostivař. Tato změna přinese rychlejší a pohodlnější spojení mezi Prahou 8 a 10. Změny se dotknou i linky číslo 22, která bude prodloužená ze zastávky Nádraží Hostivař do Štěrbohol. DPP slibuje, že díky těmto změnám se zlepší dostupnost MHD v těchto rychle se rozvíjejících částech Prahy. Kromě prodloužení linek se plánuje i zvýšení frekvence spojů na některých tramvajových linkách, a to zejména v špičkách.

Úpravy autobusových linek

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chystá na rok 2024 řadu úprav autobusových linek. Změny se dotknou tras, zastávek i frekvence spojů. Cílem úprav je především zefektivnění provozu a lepší propojení s ostatními druhy dopravy, jako je metro a tramvaje. Některé linky čeká prodloužení, jiné naopak zkrácení. DPP plánuje také posílení linek v okrajových částech Prahy, kde v posledních letech vzrostla poptávka po hromadné dopravě. Konkrétní podobu změn DPP zveřejní v průběhu roku 2023. Do té doby budou probíhat jednání s městskými částmi a dalšími subjekty.

Modernizace stanic metra

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chystá na rok 2024 řadu změn, které se dotknou i stanic metra. Modernizace se zaměří především na zlepšení přístupnosti a komfortu pro cestující. Mezi stanice, kde se v roce 2024 plánují viditelné změny, patří například Jindřišská na lince A. Zde dojde k vybudování nového výtahu, který usnadní cestování seniorům a osobám se sníženou pohyblivostí. DPP počítá i s dílčími úpravami vestibulů a nástupišť, které by měly vést k lepší orientaci a plynulosti pohybu cestujících. Změny se dotknou i informačního systému. Cestující se mohou těšit na modernější panely s aktuálními informacemi o provozu metra. DPP si od modernizace stanic slibuje nejen zvýšení komfortu pro cestující, ale také zefektivnění provozu metra.

dpp změny 2024

Rozšíření bezbariérových spojů

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje v roce 2024 další rozšíření bezbariérových spojů. Zaměří se především na linky metra a tramvají, kde je bezbariérovost stále velkým tématem. V metru bude pokračovat navyšování počtu vlaků s bezbariérovým přístupem, a to i na lince C, kde je situace nejkritičtější. DPP počítá s nákupem nových souprav, které nahradí starší typy. U tramvají se bude jednat především o modernizaci stávajících zastávek. DPP plánuje rekonstrukce a úpravy nástupišť, aby byl nástup do tramvají pro osoby se sníženou pohyblivostí jednodušší a pohodlnější. Cílem DPP je, aby do roku 2025 bylo bezbariérově dostupných minimálně 75 % stanic metra a 60 % zastávek tramvají. Tyto změny jsou součástí dlouhodobé strategie DPP, která klade důraz na zlepšování dostupnosti MHD pro všechny cestující.

Zavedení nových typů jízdenek

Od 1. ledna 2024 chystá Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) výrazné změny v tarifu jízdného. Mezi nejdiskutovanější novinky patří zavedení nových typů jízdenek. Cestující se budou muset seznámit s pojmy jako "jízdenka na čas" a "jízdenka na zóny". Jízdenky na čas budou k dispozici v délkách 15 minut, 30 minut, 90 minut a 24 hodin. Jízdenky na zóny pak umožní cestovat pouze v rámci vybraných pásem, do kterých bude Praha rozdělena. Základní jízdné, platné pro krátké cesty v centru města, se pravděpodobně zdraží. Naopak pro pravidelné cestující, kteří využívají dlouhodobé kupony, by se cena jízdného mohla snížit. Změny tarifu mají zjednodušit systém jízdného a zároveň motivovat Pražany k častějšímu využívání MHD.

Zvýšení komfortu cestování

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) chystá na rok 2024 řadu změn, které se dotknou komfortu cestování. Cestující se mohou těšit na modernější vozový park. Do ulic vyjedou nové tramvaje, které nabídnou klimatizaci, nízkopodlažní vstup a moderní informační systém. DPP také plánuje rekonstrukce zastávek. Zastávky budou bezbariérové a lépe chráněné před nepřízní počasí. Změny se dotknou i informačního systému. Na zastávkách budou instalovány nové informační tabule s přehlednějším zobrazováním informací o příjezdech a odjezdech spojů.

dpp změny 2024
Plánované změny v DPP od roku 2024
Služba Současný stav Plánovaná změna
Jízdné v MHD Závisí na tarifním pásmu Možné zavedení jednotného jízdného v rámci Prahy
Nové tramvajové tratě - Plánované prodloužení trati na Pankráci

Ekologičtější vozový park

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) chystá na rok 2024 velké změny, které se dotknou i složení jeho vozového parku. Cílem je jeho zefektivnění a ekologičtější provoz. DPP plánuje do pražských ulic vyslat více moderních tramvají a autobusů s nízkými nebo nulovými emisemi. Tyto kroky by měly vést ke zlepšení ovzduší v hlavním městě a snížení hlukové zátěže. Starší, ekologicky nešetrné vozy budou postupně vyřazovány. DPP investuje nemalé finanční prostředky do nákupu nových vozidel, aby splnil svůj cíl a nabídl Pražanům komfortnější a ekologičtější cestování.

Změny v DPP v roce 2024 musí být především o poslechu potřeb Pražanů. Modernizace ano, ale ne na úkor dostupnosti a spolehlivosti.

Radomír Kovář

Vylepšení informačního systému

V rámci chystaných změn v Dopravním podniku hl. m. Prahy (DPP) pro rok 2024 se počítá i s vylepšením informačního systému. Cestující se tak mohou těšit na přehlednější a dostupnější informace o provozu MHD. Jednou z hlavních priorit je modernizace informačních tabulí na zastávkách. Ty by měly být vybaveny novými displeji s vyšším rozlišením a lepší čitelností i na slunci. Na displejích se kromě aktuálního času odjezdu linek zobrazí také případné zpoždění, výluky nebo náhradní doprava. DPP dále plánuje zkvalitnit informace o spojích v mobilní aplikaci PID Lítačka. Aplikace bude uživatelsky přívětivější a nabídne více funkcí, například možnost nastavení upozornění na zpoždění vybraných spojů. Cestující se tak budou moci lépe orientovat v aktuální dopravní situaci a efektivněji plánovat své cesty. Vylepšení informačního systému je klíčovým krokem k modernizaci MHD v Praze a usnadní cestování pražské MHD statisícům lidí denně.

dpp změny 2024

Posílení nočních spojů

V rámci chystaných změn v pražské MHD pro rok 2024 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje i úpravy nočních spojů. Ty by měly reagovat na aktuální potřeby cestujících a zajistit lepší dostupnost i v nočních hodinách. Zatímco některé linky čekají změny tras, prodloužení nebo úpravy intervalů, DPP zvažuje i zavedení zcela nových nočních linek. Ty by mohly propojit okrajové části Prahy s centrem a důležitými dopravními uzly, čímž by se zlepšila obslužnost oblastí, které dosud noční dopravou nedisponovaly v takové míře. Cílem těchto změn je především posílení bezpečnosti a komfortu pro cestující, kteří se po Praze pohybují i v noci. Změny v nočních spojích jsou součástí širšího balíčku úprav, které DPP chystá v souvislosti s optimalizací pražské MHD.

Optimalizace intervalů linek

V rámci chystaných změn v pražské MHD pro rok 2024 se Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zaměřuje i na optimalizaci intervalů linek. Cílem je zefektivnit provoz a lépe ho sladit s aktuální poptávkou. DPP analyzuje data o vytíženosti jednotlivých spojů a na základě těchto informací upraví intervaly na vybraných linkách. Změny se dotknou jak povrchové dopravy, tak i metra. Očekává se, že optimalizace povede ke zkrácení čekacích dob v exponovaných časech a zároveň k úspoře provozních nákladů. Konkrétní detaily o úpravách linek a intervalů budou zveřejněny v průběhu roku 2023.

Rozvoj P+R parkovišť

V rámci chystaných změn v Dopravním podniku hl. m. Prahy (DPP) pro rok 2024 se počítá i s rozvojem parkovišť P+R (Park and Ride). Tato parkoviště hrají klíčovou roli v podpoře ekologické dopravy, jelikož umožňují řidičům zanechat svá vozidla na okraji města a dále pokračovat do centra MHD. Zvýšení kapacity P+R parkovišť je důležitým krokem k řešení dopravní situace v Praze, která se potýká s rostoucím počtem automobilů. DPP plánuje výstavbu nových parkovišť a rozšíření stávajících, čímž by se měla navýšit jejich kapacita o stovky míst. Nová P+R parkoviště by měla vzniknout v blízkosti klíčových stanic metra a železničních zastávek, aby byl zajištěn co nejplynulejší přestup na MHD.

Publikováno: 13. 10. 2024

Kategorie: doprava

Autor: Jakub Procházka

Tagy: dpp změny 2024