Domov sladký domov? Změna trvalého bydliště na úřadě bez stresu.
Doklady s sebou
Při žádosti o změnu trvalého bydliště na úřadě je nezbytné předložit příslušné doklady. Bez správné dokumentace vám úředníci nebudou moci vyhovět. Nezapomeňte si s sebou vzít platný občanský průkaz, případně cestovní pas, pokud jste cizinec. Dále budete potřebovat doklad, který opravňuje k užívání bytu nebo domu na adrese, kam se chcete přihlásit. Může se jednat o výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouvu, nebo čestné prohlášení majitele nemovitosti o souhlasu s vaším přihlášením. Pokud měníte trvalé bydliště v rámci jednoho objektu, například z bytu číslo 1 do bytu číslo 5, je potřeba doložit i souhlas majitele domu. Formulář žádosti o změnu trvalého bydliště obdržíte přímo na úřadě, není tedy nutné si jej stahovat předem. Poplatek za změnu trvalého bydliště se liší v závislosti na obci, obvykle se však pohybuje okolo 100 Kč.
Vyplnění formuláře
Pro úspěšnou změnu trvalého bydliště je nezbytné správně vyplnit příslušný formulář. Ten je k dispozici na webových stránkách Ministerstva vnitra České republiky nebo přímo na úřadě obce s rozšířenou působností. Formulář obsahuje osobní údaje žadatele, jako je jméno, příjmení, datum narození a rodné číslo. Dále je nutné uvést adresu stávajícího a nového trvalého bydliště.
Funkce | Osobně na úřadě | Online |
---|---|---|
Dostupnost služby | Pouze v úředních hodinách | 24/7 |
Doba vyřízení | Až 30 dní | Obvykle do 5 dnů |
Potřebné doklady | Občanský průkaz, doklad o vlastnictví/nájmu nemovitosti | Elektronická verze dokladů, datová schránka/elektronický podpis |
Nezapomeňte do formuláře uvést i číslo občanského průkazu a datum jeho vydání. Pokud měníte trvalé bydliště i vašim dětem, které nemají vlastní občanský průkaz, uveďte číslo jejich rodného listu. Vlastník nemovitosti, kde budete mít nové trvalé bydliště, musí na formuláři potvrdit svůj souhlas s vaším nastěhováním.
Formulář je nutné podepsat v určeném poli. Pokud se chystáte na úřad s vyplněným formulářem z domova, zkontrolujte si, zda je formulář aktuální. Úřady občas formuláře aktualizují a použití staré verze by vám mohlo zkomplikovat proces změny trvalého bydliště.
Poplatky
Za vyřízení změny trvalého bydliště se na úřadě platí správní poplatek. Jeho výše se liší v závislosti na tom, zda žádáte o změnu trvalého pobytu pro sebe, pro dítě do 15 let nebo pro osobu, která s vámi sdílí společnou domácnost. Poplatek je splatný na místě, a to buď v hotovosti, nebo platební kartou. V případě, že žádáte o změnu trvalého pobytu pro více osob najednou, platí se poplatek za každou osobu zvlášť. Pokud nemáte dostatek finančních prostředků na zaplacení správního poplatku, můžete požádat o jeho prominutí nebo splátkování. Žádost o prominutí nebo splátkování poplatku je nutné podat písemně a doložit ji dokumenty prokazujícími vaši nepříznivou finanční situaci. O prominutí nebo splátkování poplatku rozhoduje úřední osoba.
Nové doklady
Při žádosti o změnu trvalého bydliště na úřadě je nutné předložit tyto doklady:
- Vyplněný a podepsaný formulář "Přihlašovací lístek k trvalému pobytu" (k dispozici na úřadech a online na webu Ministerstva vnitra)
- Doklad totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, apod.)
- Doklad o vlastnickém právu k nemovitosti (výpis z katastru, nájemní smlouva, souhlas vlastníka)
Dále je nutné doložit:
- Souhlas všech spoluvlastníků (u bytu v osobním vlastnictví)
- Rodný list a souhlas zákonného zástupce (při hlášení nezletilého dítěte)
Po kontrole dokladů vám úředník vystaví potvrzení o změně trvalého pobytu. Nové údaje se poté automaticky promítnou do registrů.
Děti a změna adresy
Změna trvalého bydliště s sebou nese i nutnost nahlásit tuto změnu za vaše děti. Pokud se stěhujete s nezletilými dětmi, u kterých jste uvedeni jako zákonní zástupci, musíte i za ně provést změnu trvalého bydliště na úřadě. Na úřadě budete potřebovat rodný list dítěte a váš občanský průkaz. Pokud se stěhujete do pronájmu, budete potřebovat i souhlas vlastníka nemovitosti s vaším nastěhováním a s nahlášením trvalého pobytu vašeho dítěte na dané adrese. Formulář žádosti o změnu trvalého pobytu za vaše dítě je možné získat přímo na úřadě nebo online. Nezapomeňte, že změnu trvalého bydliště je nutné nahlásit do 30 dnů od nastěhování. V opačném případě vám hrozí pokuta.
Změna trvalého bydliště na úřadě: Jako byste se snažili přepsat osud propiskou s docházející náplní.
Zdeněk Kropáček
Změna adresy u institucí
Změna trvalého bydliště s sebou nese i nutnost informovat o této skutečnosti různé instituce. Není to nic složitého, ale je potřeba na to myslet a vědět, kam se obrátit. Nejdůležitější je navštívit váš příslušný úřad obce s rozšířenou působností, kde změnu nahlásíte. K tomu budete potřebovat platný doklad totožnosti a doklad o vlastnictví k nemovitosti, do které se stěhujete. Úředníci si vaše údaje ověří a vystaví vám nový občanský průkaz s aktualizovanou adresou. S novým občanským průkazem pak můžete informovat o změně adresy další instituce, jako je banka, pojišťovna, mobilní operátor nebo váš zaměstnavatel. Většinou stačí zaslat kopii nového občanského průkazu emailem nebo poštou. Některé instituce ale mohou vyžadovat i vyplnění formuláře. Je proto vhodné si předem ověřit, jaký postup daná instituce preferuje. Nezapomeňte také nahlásit změnu adresy na České poště, a to nejlépe formou žádosti o přeposílání pošty. Tak budete mít jistotu, že vám žádná důležitá korespondence neunikne.
Publikováno: 04. 09. 2024
Kategorie: domov