Vše co potřebujete vědět o mýtném v ČR

Myto Cz

Co je to mýtné

Mýtné je poplatek, který se v České republice vybírá za použití vybraných úseků dálnic a silnic pro motorová vozidla s povolenou maximální hmotností nad 3,5 tuny. Jeho účelem je financování výstavby a údržby dopravní infrastruktury. V České republice je mýtný systém provozován společností MYTO CZ. Informace o mýtném v ČR, jako jsou sazby mýtného, mapa zpoplatněných úseků, způsoby platby a registrace vozidel, naleznete na webových stránkách www.mytocz.eu. Mýtné se platí elektronicky prostřednictvím palubní jednotky, která komunikuje s mýtnými branami. Řidiči si mohou vybrat ze dvou typů palubních jednotek: předplacené a následně placené. Nedodržení povinnosti platit mýtné je přestupkem, za který hrozí vysoké pokuty. Proto je důležité, aby řidiči nákladních vozidel a autobusů byli s mýtným systémem v České republice důkladně seznámeni.

Kde se mýtné v ČR platí

V České republice se mýtné platí na vybraných úsecích dálnic a silnic I. třídy. Systém elektronického mýtného v ČR provozuje společnost MYTO CZ. Informace o mýtném v ČR, včetně mapy zpoplatněných úseků, naleznete na webových stránkách MYTO CZ. Mýtné se platí za vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny. Pro jeho úhradu je nutné mít v autě palubní jednotku, která komunikuje s mýtnými branami. Palubní jednotku si můžete pořídit na vybraných čerpacích stanicích a dalších distribučních místech. Cena mýtného se odvíjí od emisní třídy vozidla, počtu náprav a ujeté vzdálenosti. Mýtné je důležitým zdrojem financování výstavby a údržby silniční infrastruktury v ČR.

Typy vozidel podléhající mýtnému

Mýtné v České republice se nevztahuje na všechny typy vozidel. Poplatu za užívání zpoplatněných úseků dálnic, silnic pro motorová vozidla a vybraných silnic I. třídy platí pouze vybraná motorová vozidla. Tato vozidla jsou rozdělena do kategorií na základě jejich technických parametrů. Kategorie vozidel pro účely mýta jsou celkem 4 a liší se počtem náprav a celkovou hmotností. Do kategorie 1 spadají vozidla s alespoň 3 nápravami a celkovou hmotností nad 3,5 tuny. Kategorie 2 zahrnuje vozidla s alespoň 3 nápravami a celkovou hmotností do 3,5 tuny. Vozidla kategorie 3 mají 2 nápravy a celkovou hmotnost nad 3,5 tuny. Poslední kategorií jsou vozidla s 2 nápravami a celkovou hmotností do 3,5 tuny, která jsou vybavena přívěsem a jejichž souprava přesahuje celkovou hmotnost 3,5 tuny. Pro zjištění, zda vaše vozidlo podléhá mýtnému, je nutné znát jeho technické parametry a porovnat je s tabulkou kategorií mýtného. Informace o mýtném a jeho výši naleznete na webových stránkách provozovatele mýtného systému v ČR.

myto cz

S komplikovaným systémem českého mýtného se potýkají nejen zahraniční řidiči, ale i mnozí Češi. Změny ve výši poplatků, různé kategorie vozidel a způsoby platby – to vše přispívá k nemalé míře zmatku.

Radek Štěpánek

Výše mýtného

Výše mýtného v České republice se určuje na základě několika faktorů. Mezi nejdůležitější patří kategorie vozidla, počet jeho náprav a emisní třída. Čím je vozidlo těžší a má více náprav, tím vyšší je mýtné. Stejně tak vozidla s horší emisní třídou platí vyšší sazby. Aktuální sazby mýtného a další informace o systému elektronického mýtného v ČR naleznete na webových stránkách provozovatele systému, společnosti MYTO CZ.

Způsoby platby mýtného

V České republice je pro řidiče nákladních vozidel a autobusů nad 3,5 tuny zavedena povinnost platit mýtné. Existuje několik způsobů, jak mýtné uhradit. Nejběžnějším a nejpohodlnějším způsobem je použití elektronické palubní jednotky (Premid). Premid je malá krabička, která se umístí do vozidla a automaticky komunikuje s mýtnými branami. Řidič si Premid může pořídit na vybraných místech, jako jsou čerpací stanice nebo kontaktní místa. Další možností je platba mýtného prostřednictvím elektronické registrace vozidla. V tomto případě řidič zaregistruje své vozidlo online a mýtné se mu strhává z jeho účtu. Tato varianta je vhodná pro řidiče, kteří jezdí po zpoplatněných úsecích pravidelně. Pro jednorázové nebo občasné průjezdy je možné zakoupit si časový kupón. Kupóny jsou k dispozici na různé časové úseky a lze je zakoupit na čerpacích stanicích, v kioscích nebo online. Je důležité si uvědomit, že neuhrazení mýtného je v České republice přísně postihováno. Řidičům, kteří mýtné nezaplatí, hrozí vysoké pokuty.

Srovnání mýtného v ČR - osobní a nákladní vozidla
Kategorie Typ vozidla Cena za 1 km (Kč)
Osobní vozidla Do 3,5 t 0 (mýtné se nevztahuje)
Nad 3,5 t 1,30 - 2,05 (dle emisní třídy a počtu náprav)
Nákladní vozidla Do 12 t mýtné se nevztahuje
12 - 18 t 4,69 - 13,50 (dle emisní třídy a počtu náprav)
Nad 18 t 6,25 - 18,75 (dle emisní třídy a počtu náprav)

Elektronický mýtný systém

V České republice funguje elektronický mýtný systém od roku 2007. Jeho hlavním úkolem je výběr mýtného za užívání vybraných úseků dálnic a silnic I. třídy pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Systém je založen na technologii mikrovlnné komunikace, která umožňuje bezdrátovou identifikaci a evidenci projíždějících vozidel. Řidiči si pro používání systému musí pořídit palubní jednotku, která se umisťuje do vozidla a komunikuje s mýtnými branami rozmístěnými na zpoplatněných úsecích. Výše mýtného se odvíjí od několika faktorů, mezi které patří kategorie vozidla, počet najetých kilometrů a emisní třída vozidla. Elektronický mýtný systém v České republice spravuje společnost CzechToll. Informace o mýtném v ČR, včetně aktuálních sazeb, způsobu platby a registraci do systému, lze nalézt na webových stránkách společnosti CzechToll. Pro řidiče je k dispozici také zákaznická linka, kde je možné řešit případné dotazy a problémy. Elektronický mýtný systém přispívá k financování výstavby a údržby dopravní infrastruktury v České republice.

myto cz

Premid mýtná jednotka

Premid mýtná jednotka je palubní zařízení, které slouží k elektronické evidenci a výběru mýtného v České republice. Toto zařízení je povinné pro všechna vozidla nad 3,5 tuny registrovaná v ČR i v zahraničí, která využívají zpoplatněné úseky dálnic a vybraných silnic I. třídy. Premid jednotku vydává společnost CzechToll, která je provozovatelem mýtného systému v ČR.

Pro získání Premid jednotky je nutné se zaregistrovat do systému mýtného. Registraci lze provést online, na kontaktních místech CzechToll nebo prostřednictvím vybraných partnerů. Při registraci je nutné doložit doklady o vozidle a jeho provozovateli. Po úspěšné registraci obdržíte Premid jednotku, kterou je nutné nainstalovat do vozidla dle pokynů výrobce.

Premid jednotka komunikuje s mýtnými branami prostřednictvím mikrovlnné technologie. Při průjezdu mýtnou branou jednotka automaticky zaznamená průjezd a odečte příslušnou částku mýtného z předplaceného kreditu. Výše mýtného se odvíjí od kategorie vozidla, emisní třídy a počtu ujetých kilometrů po zpoplatněných komunikacích.

Dopady mýtného na dopravu

Zavedení mýtného v České republice v roce 2007 mělo významný dopad na tuzemskou dopravu. Hlavním cílem bylo omezit tranzitní nákladní dopravu a získat finanční prostředky na výstavbu a údržbu silniční infrastruktury. Mýtný systém se vztahuje na vozidla nad 3,5 tuny a je spravován společností MYTO CZ. Výše mýtného se odvíjí od počtu ujetých kilometrů, emisní kategorie vozidla a počtu náprav. Mezi pozitivní dopady mýtného patří snížení intenzity nákladní dopravy na silnicích I. třídy, zlepšení plynulosti provozu a snížení emisí. Na druhou stranu někteří kritici poukazují na nárůst nákladů pro dopravce, kteří je promítají do cen zboží a služeb. Mýtné tak nepřímo ovlivňuje i koncové spotřebitele. V současné době probíhají diskuse o možných úpravách mýtného systému, například o rozšíření na další komunikace nebo o zavedení diferencovaného mýtného v závislosti na denní době.

myto cz

Sankce za neplacení mýtného

Neplacení mýtného na českých silnicích a dálnicích se nevyplácí. Řidiči, kteří se vyhýbají placení mýta, riskují vysoké sankce. Systém elektronického mýtného v ČR je sofistikovaný a umožňuje efektivní kontrolu. Kontroly provádí Celní správa ČR, která využívá stacionární i mobilní kontrolní jednotky. Pokud je zjištěno porušení zákona, řidiči hrozí pokuta. Výše pokuty se liší podle závažnosti přestupku a může dosáhnout až desítek tisíc korun. V případě nezaplacení pokuty může být vozidlo i odtaženo. Informace o mýtném v ČR, včetně aktuálních sazeb a výjimek, naleznete na webových stránkách Myto CZ.

Historie mýtného v ČR

Mýtné v České republice má poměrně krátkou historii. Poprvé se začalo vybírat až v roce 2007, a to na vybraných úsecích dálnic a silnic I. třídy. Zavedení mýtného systému, který dostal název Myto CZ, mělo za cíl zpoplatnit využívání silniční infrastruktury těžkými nákladními vozidly nad 12 tun a zajistit tak finanční prostředky na její opravy a rozvoj.

Zpočátku byl systém provozován rakouskou firmou Kapsch, ale od roku 2019 ho spravuje česká společnost CzechToll. Mýtné se vybírá elektronicky pomocí palubních jednotek, které zaznamenávají ujeté kilometry na zpoplatněných úsecích. Řidiči nákladních vozidel si tyto jednotky musí pořídit a registrovat je do systému.

V průběhu let prošel systém Myto CZ několika změnami, například se rozšířila síť zpoplatněných komunikací a došlo k úpravám sazebníku. V současnosti je mýtné v ČR jedním z hlavních zdrojů financování silniční infrastruktury a přispívá k její modernizaci a údržbě. Informace o mýtném v ČR, včetně aktuálních sazeb a map zpoplatněných úseků, lze nalézt na webových stránkách www.mytocz.eu.

Výjimky z placení mýtného

V České republice existuje několik výjimek z placení mýtného, které se vztahují na specifické kategorie vozidel a řidičů. Osvobození od mýtného se týká například vozidel složek integrovaného záchranného systému, jako jsou hasiči, policie a záchranná služba, a to při výkonu jejich služby. Stejně tak jsou od mýtného osvobozeny vojenské a diplomatické vozy. Další výjimku tvoří vozidla přepravující osoby se zdravotním postižením, která mají v technickém průkazu vyznačen symbol "vozidlo upravené pro přepravu osoby na invalidním vozíku" nebo "vozidlo upravené pro přepravu osoby těžce pohyblivé". Důležité je zmínit, že osvobození se vztahuje pouze na vozidla, která skutečně přepravují osoby se zdravotním postižením. Elektromobily a vodíkové automobily jsou rovněž osvobozeny od mýtného, a to z důvodu podpory ekologické dopravy. Pro získání osvobození je nutné splnit určité podmínky a zaregistrovat vozidlo do systému elektronického mýtného.

myto cz

Budoucnost mýtného v ČR

Systém elektronického mýtného v České republice prošel v posledních letech několika změnami a jeho budoucnost je i nadále předmětem diskusí. Stávající systém, provozovaný společností Kapsch, končí v roce 2024 a Ministerstvo dopravy ČR hledá nové řešení. Mezi hlavní priority patří modernizace systému, zvýšení efektivity výběru mýta a snížení nákladů. V úvahu přichází několik variant, včetně satelitního mýtného, kamerového systému nebo kombinace obou technologií.

Každá z variant má své výhody a nevýhody. Satelitní mýtné je považováno za nejpřesnější a nejflexibilnější, ale jeho zavedení je finančně náročné. Kamerový systém je levnější, ale může být méně přesný a vyžaduje instalaci velkého množství kamer. Ministerstvo dopravy v současné době analyzuje všechny možnosti a konečné rozhodnutí o budoucnosti mýtného v ČR by mělo padnout v nejbližší době.

Nové mýtné by mělo být spravedlivější a zohledňovat emise vozidel. Zavedení mýta pro osobní automobily se v současnosti neplánuje, ale tato možnost se do budoucna neuzavírá. Budoucnost mýtného v ČR je tedy stále otevřená a bude záležet na mnoha faktorech, včetně politické situace a technologického vývoje.

Publikováno: 05. 10. 2024

Kategorie: doprava

Autor: Adam Kopecký

Tagy: myto cz